با گونه های قهوه آشنا شوید

با گونه های قهوه آشنا شوید
گونه های قهوه
گونه های قهوه چیست و چند مدل قهوه در دنیا وجود دارد؟
با ما همراه باشید تا با مهمترین گونه های قهوه آشنا شوید.
قهوه گونه های مختلفی دارد که هر کدام، دارای زیرگونه هایی می‌باشد. این زیرگونه‌ها شاخصه‌های عطری و طعمی متفاوتی داشته که خود را از سایرین متمایز می‌سازد.
معمولا فقط دوگونه عربیکا و روبوستا جهت مصارف تجاری پرورش می‌یابند. البته گونه دیگری به نام لیبریکا نیز وجود دارد که سهم بسیار پایینی در تولید قهوه دارد.
نژادها و گونه های قهوه در جهان
گونه عربیکا
گونه های قهوه عربیکا بوته‌ای همیشه سبز با برگی بیضی شکل و سبز تیره بوده که می‌تواند تا 6 متر ارتفاع داشته باشد. در مزارع، اندازه گیاهان را به منظور برداشت و افزایش تغذیه گیلاس‌ها تا حدود 3 متر نگاه می‌دارند. یک گیاه عربیکا حدود 50 سال و بیشتر میوه خواهد داشت، اگرچه بعد از 30 سال عملکرد کاهش می‌یابد.
درختان عربیکا در دمای بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد و در مناطقی که میزان بارندگی سالانه آنها 5/1 متر است، رشد می‌کنند. اسیدیته پیچیده و ترکیب طعمی موجود در گونه‌های عربیکا به این معنی است که تنوع زیادی در عطر و طعم آن وجود دارد. به طورکلی شیرین ترهستند و دارای یادداشت های عطری و طعمی از میوه، گل‌ها، شکلات و آجیل هستند. همچنین از قهوه روبوستا گران‌تر هستند و این گرانی به دلیل نیاز به شرایط خاص کشت مانند آب و هوا و ارتفاع جهت رشد است. دانه‌های عربیکا معمولا بیضی شکل و دارای خوشه مرکزی مشخص و بزرگتر از دانه‌های روبوستا هستند.
گونه روبوستا
از دیگر گونه های قهوه در جهان می توان به گونه روبوستا اشاره کرد.
گونه روبوستا بیشتر در ویتنام، غرب آفریقا، اندونزی و سایر بخش های جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند. روبوستا دارای مقادیر اسدیته پایین‌تر نسبت به عربیکا هستند. به این معنی که به طور کلی طعم شیرینی کمتری درآن وجود دارد. درختان گونه روبوستا می‌توانند تا حدود 10 متر رشد کنند. آن‌ها دانه‌های کوچک‌تر و گردی را تولید می‌کنند.
روبوستا برای اولین بار در کنگو کشف شد. درختان روبوستا بعد از 3 سال اولین محصول خود را تولید می‌کنند و تولیدات آنها  20تا 30 سال و بیشتر ادامه می‌یابد. روبوستا در دمایی بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد با مقادیر بارندگی سالانه5/1 متر یا بیشتر رشد می‌کند. درحالی که روبوستا در مناطق دشتی  مانند جنگل‌های بارانی شکوفا می‌شود. مراقبت از درختان روبوستا بسیار راحت است.
این درختان بسیار مقاوم در مقابل شرایط آب و هوایی وآفات گیاهی بوده و به طور متوسط یک سوم ارزان‌تر از قهوه های گونه عربیکا هستند. یکی دیگر از شاخصه‌های گونه روبوستا، وجود کافئین بیشتر است. دانه‌های روبوستا به طور کلی کوچک تر و دایره ای تر از دانه های عربیکا هستند.
کشورهای تولیدکننده قهوه
بیش از هفتاد و پنج کشوردر جهان قهوه را پرورش می‌دهند و بهترین کشاورزان دنیا دانه‌های مختص به منطقه خود را کشت می کنند، آنها گیاهان خود را با عشق پرورش داده و جهت تهیه یک فنجان با کیفیت با تمام توان تلاش می‌کنند. کیفیت بیش از کمیت چیزی است که متخصصان پرورش قهوه به آن اعتماد دارند. آب و هوای گرم و مرطوب و در برخی مناطق بارندگی زیاد باعث رشد بیشتر این درختان می‌شود.
آیا درختان قهوه که دراین مناطق گرمسیری و در ارتفاعات بالاتر رشد می‌کند محصولات بهتری را به عمل می‌آورند؟
درنگاه کلی باید چنین پاسخ داد که بله، ارتفاعات بالا درکشت قهوه منجربه افزایش چگالی و پیچیدگی های طعمی می‌گردد.
اما شکی نیست قهوه هایی که در ارتفاعات پایین‌تر رشد می‌کنند نیز می‌توانند استثنائی و خاص باشند. اگرچه شرایط در ارتفاعات پایین‌ترمعمولا کمتراز شرایط ایده آل است.

مهمترین گونه های قهوه

در این مطلب به بررسی مهمترین و پرطرفدارترین گونه های قهوه پرداختیم.
مطالب بعدی ما را که در خصوص دانه قهوه است، از دست ندهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با ما تماس بگیرید.